Hue I

Skrevet i Hoi Anh 31/3

Perrron 2 Hue Hovedbanegård. Venter på at kunne kommer over skinnerne.

Om morgenen kunne vi få et indtryk af det landskab vi kørte igennem, landskabet virker lidt anderledes, mere frodigt med afveksling i beplantningen, herunder med store områder med sand; men stadig masser af rismarker. Vi ankom til Hue i fin stil, oven i købet foran køreplanen. Vi ankom til perron 2 og måtte vente til toget fra perron 1 var kørt inden vi kunne komme over togskinnerne.

Da vi var kommet lidt tidligt fik vi flere gode tilbud om at kunne blive kørt til vores hotel, men vi holdt hårdnakket på at der var arrrangeret transport, og efter lidt venten til normal tog ankomst ankom vores chauffør og guide der kørte os til hotellet. Værelserne var ikke helt klar, men vi indtog en udmærket morgenmad her, mens diverse engelsk/amerikanske julesange forsødede vores tilværelse som baggrundsmusik.
Første dag i Hue var på egen hånd men vi brugte mest dagen til bare at gå lidt rundt og se på de lokale liv, da vi næste dag skulle på sigthseeing til citadellet, pagoderne og gravene.

Trafikken her i Hue er langt mindre hektisk end i Hanoi men fungerer ellers på samme måde (fortrinsvis højrekørsel). Pernille og jeg gik en tur ned til floden, prøvede de lokale øl, men foretog os ellers intet intelligent.

Trafikken i Hue. Dragebåde der venter på turister.

Om aftenen gik vi ned til floden og fik middag på en flydende restaurant. Den kunne stadig holde sig flydende, og vi blev da også fint mætte. Det første sted vi isafkølet rødvin. Mere interessant end egentlig en nydelse, nærmest som saftevand. I baggrunden havde vi en bro der kunne skifte farve på lyset. Ganske interessant og det bragte en tilbage i den gode gamle danske julestemning.

Bemærk rødvinen i baggrunden. Tjeneren er ved at placere den i en spand med is. Bro med lysshow. En Hue specialitet.