Møde med familien

Skrevet 25/3 i toget på vej til Hue *

Om morgenen kørte vi ud til Hoa Binh Protection Center, da vi ankom blev vi vist ind i et nydeligt besøgslokale, og kort efter kom Mads mor der havde siddet og ventet udenfor.
Det var et rørende øjeblik og fra morens side var gensynsglæden stor, med mange tårer og kram. Mads sad på skødet og blev undersøgt for om han nu så sund og rask ud. Vi fik at vide at moren synes han var lidt lille og godt kunne spise noget mere.
Vang var endnu ikke ankommet og vi var lidt beklemte ved situationen, indtil vi fik at vide at hun var på vej. Efter lidt venten ankom hun sammen med sin yngre søster som havde kørt hende på knallert hertil. Det var et rørende gensyn og både vi og hun var meget rørte. Der blev selvfølgeglig taget en masse billeder og vore guide spurgte om det var muligt at kørte sammen med dem tilbage til hotellet og tilbragte noget mere tid sammen. Det syntes vi alle var en god ide, så vi fyldte bilen op og kørte tilbage til hotellet.
Vangs søster ville i mellem tiden arrangere at bedstemoren og Vangs 2 drenge også kunne ankomme og vi fik arrangeret at de kunne overnatte på hotellet. Da Mads mor hørte og så hotellet blev hun noget betænkelig indtil vi fik gjort hende klart at det selvfølgelig var på vores regning.
Vi fik dagen til at gå med at snakke lidt med mødrene men som de også gav udtryk for var det jo svært med sprogbarrieren og de var nok lidt kede af at ingen af børnene kunne vietnamesisk.
Vi fik vores børns historie om hvordan de var kommet til verden og vi fik bl.a. vide at de begge var børn af kærlighed; men at omstændighederne havde gjort, at Vang ikke kunne beholde dem, da hun ikke kunne blive gift med nogen af fædrene.
Specielt var Marie-Louise meget glad for at få noget at vide om sin far, og Victoria blev noget chokeret da hun hørte at hendes kommende farfar havde haft planer om at sælge Vang og hende til Kina.

I tilknytning til hotellet var der en lille tøjbutik og damerne gik alle sammen ind for at prøve tøj. Bl.a. fandt de nogle Muong dragter/kjoler til Marie-Louise, Pernille og Hanne. Det gav anledning til megen munterhed og fornøjelse og er åbenbart et internationalt emne for alle kvinder.

Ud på aftenen ankom så resten af Vangs nærmeste familie til aftensmaden.
- Hendes mor
- 2 sønner
- 1 lillesøster
- 1 svoger som kørte bilen.
Bedstemoren var rigtigt glad for at se de 2 piger og gav udtryk for at et stort ønske for hende var gået i opfyldelse da hun nu havde set de  2 piger og konstateret at de havde det godt.
Vi havde haft en bog med billeder og vietnamesisk tekst med til Vang, men bedstemoren var specielt meget glad for at sidde og kigge de billeder der var.
Det blev en rigtig hyggelig aften, men også med meget at tænke og fundere over.

*Jeg har valgt ikke at lægge billeder fra denne dag på nettet for at lade de involverede personer være anonyme.